Artykuł, przepis pochodzi z www.wiescidladomu.pl • Hotblog
orzechy włoskie

Orzechy włoskie, często określane jako „żywność mózgu”, miano to zawdzięczają nie swojemu pomarszczonemu kształtowi, ale temu iż dostarczają substancji dzięki którym organ ten może sprawnie działać.

Orzechy są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, wielu witamin i minerałów, dzięki czemu ich spożywanie wpływa korzystnie na pamięć i koncentrację. Stanowią dobre źródło białka, a zwłaszcza tłuszczu. Zawierają dużą ilość witaminy E, a także Bi B1, które pozytywnie wpływają na naszą cerę.

Nowe badania wykazały, że częste spożywanie orzechów może chronić przed chorobą wieńcową serca oraz korzystnie wpływa na profil lipidów we krwi.

Orzechy zawierają ubichinion, jeden z najlepszych przeciwutleniaczy pomagający unieczynnić cholesterol LDL (tzw. zły).

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz sterole roślinne, w które obfitują orzechy włoskie, mają zbawienny wpływa na układ krążenia - obniżają poziom złego cholesterolu, działają przeciwzapalnie, zmniejszają lepkość krwi i tendencję do powstawania zakrzepów. Dodatkowo koenzym Q10 pomaga unieczynnić cholesterol LDL, a L-arginina przyczynia się do rozszerzenia naczyń krwionośnych, więc w rezultacie obniża się ciśnienie krwi i spada ryzyko zawału serca. Naukowcy wciąż to jeszcze badają, ale wiadomo już, że kwas fenolowy i elagowy mają działanie przeciwnowotworowe - wiążą i unieszkodliwiają substancje rakotwórcze. A oba znajdują się w orzechach włoskich.

Duża ilość garbników oraz związków o właściwościach antybakteryjnych sprawia, że napar z liści orzecha jest doskonałym środkiem skutecznie zwalczającym nadmierną potliwość, zwłaszcza stóp.

Mimo tych wszystkich zalet wiele osób unikach orzechów włoskich w obawie przed zbędnymi kilogramami. Istnieje powszechny pogląd, że są produktem tuczącym. Nic bardziej mylnego, w rzeczywistości osoby jedzące orzechy co najmniej dwa razy w tygodniu (oczywiście z umiarem) są mniej narażone na przyrost masy ciała niż te osoby, które nie jedzą ich wcale. A to dlatego, że orzechy są bardzo sycące. Nadają się więc jako przegryzka miedzy posiłkami, a dodatkowo pobudzają działanie metabolizmu.


 

Wartość energetyczna i odżywcza w 100g:

kilokalorie: 666 kcal

białko:15 g

tłuszcz: 62 g

wielonienasycone kwasy tłuszczowe: 40,9 g

węglowodany: 12,1 g

 Agata Szalewska
Dietetyk, Studentka SGGW w Warszawie, prowadzi bloga filozofiaodzywiania.blog.pl
Drukuj
Źródło: http://www.wiescidladomu.pl/zadbaj-o-siebie/zdrowie/409-orzechy-wloskie-zdrowa-przekaska?tmpl=component&print=1&layout=default